GIANT hangtechnika- háttérzene, épülethangosítás, erősítő, keverő, hangfal, mikrofon, DJ, fénytechnika

Keresés

A tartalomhoz

Főmenü:


100V-os PA rendszer működése, épülethangosítás

100 V-os rendszerek-épülethangosítás

A 100V-os PA technológia bemutatása

A 100V-os PA (Public Address rövidítése), technológia legfőbb alkalmazási területei a háttérzene szolgáltatás,
rendezvényhangosítás és a bemondó rendszerek. Ezek a PA rendszerek ma már nélkülözhetetlenek.

Néhány alkalmazási példa:

  • Éttermek, szórakozóhelyek és szállodák
  • Templomok, temetők, ravatalozók
  • Műhelyek, üzemek, ipari létesítmények
  • Sportpályák, tornatermek és kalandparkok
  • Áruházak, bevásárló központok, Plázák
  • Iskolák, óvodák, művelődési házak
  • Fürdők, strandok
  • Benzinkutak


A technológia alapjai, működése:

A
100V-os PA rendszerekben az erősítők jelét egy beépített transzformátor alakítja át 100 V-os feszültségre a hangsugárzók számára. A transzformátorok teljesítménye nagyobb azonos az erősítők névleges teljesítményével.
A transzformátorokat beépítik az erősítőkbe. A másik oldalon , közvetlenül a hangszórók előtt is transzformátorok vannak, amik visszatranszformálják a 100V-os jelet a hangszórók számára megfelelő feszültségre. Ezek a transzformátorok be vannak építve a hangsugárzókba, hangfalakba.

Monó vagy sztereó?

Ha alaposan megfigyeljük a PA rendszereket, észrevesszük, hogy legtöbbjük monó. Miért? A sztereó rendszerek két hangsugárzójához nemcsak hogy két végerősítőre van szükség, hanem a hallgatónak is egyenlő távolságra kell lennie a két hangszórótól,
és nem szabad onnan elmozdulnia. Ha elmozdul, nincs többé sztereó érzékelés.
Azonban pl. PA háttérhangosításoknál mindig ez a helyzet, hiszen az emberek folyamatosan mozognak a teremben, vagy máshol ülnek. Ezért a hagyományos monó technológia tökéletes megoldás ilyen célra.
Egyébként a monó és a sztereó közti különbség nem minőségi jellegű, hiszen a monó jel technikai értelemben nem alacsonyabb rendű, mint a sztereó. A minőség kizárólag a rendszer összetevőitől, azon belül is elsősorban a hangsugárzóktól függ.
Egy tölcséres hangszóró természetesen nem szól úgy, mint egy Hi-Fi hangsugárzó.
Ezt a különbséget viszont a hangszóró fajtája okozza, nem a 100V-os transzformátor.
A korszerű transzformátorok átviteli tartománya általában 20Hz-től 20 kHz.
Mi az alapvető különbség a 100V-os PA és a hagyományos Hi-Fi sztereó rendszerek között?
A Hi-Fi rendszereknél a visszahallgatási hely megfelelő kialakításával és a hangsugárzók megfelelő elhelyezésével igyekszik optimális hangminőséget elérni. Ehhez néha szükség van a bútorok áthelyezésére. Ez viszont nem kivitelezhető
pl. egy bolti háttérhangosító rendszer esetében, ahol a berendezést nem lehet elmozdítani, és a hangsugárzókat oda kell tenni, ahol az emberek vannak.
Ennek megvalósíthatóságát segíti elő a sok hangsugárzó fajta, mint például a süllyesztett, fali, oszlop, és tölcséres hangsugárzók.

A 100V-os PA rendszerek igazi előnye a kábelezéskor mutatkozik meg:

Az egyes 100V-os hangsugárzók egyszerűen párhuzamosan köthetők, tekintet nélkül az aktuális impedanciájukra. A csatlakoztatott hangsugárzók összteljesítménye viszont nem haladhatja meg az erősítő teljesítményét.

Hosszabb erősített jelút lehetséges:

A kábel ellenállása miatt a rajta eső feszültség arányos az áthajtott árammal. Ha a feszültség fel van transzformálva, ugyanahhoz a kívánt teljesítményhez kisebb áramerősség kell hogy folyjon a kábelen, így kisebb feszültség (és teljesítmény) esik a magára a kábelre. A kábel ellenállása pedig arányos a hosszával, így nagyobb kábelhossz is elérhető, kisebb teljesítményveszteséggel.

Kisebb kábelkeresztmetszet szükséges:

Az előző pontban említett okból a kifolyólag nemcsak nagyobb kábelhossz, de kisebb kábelkeresztmetszet is képes átvinni ugyanazt a teljesítményt, ha a feszültség fel van transzformálva, mivel a kábel ellenállása fordítottan arányos a keresztmetszetével.

Illesztés, teljesítmény:

A különböző akusztikai környezethez és/vagy szituációkhoz való illesztés érdekében a PA hangsugárzók általában több csatlakozással rendelkeznek, lehetővé téve a teljes-, fél-, negyed- stb. teljesítménnyel való üzemeltetést.

Nézzünk egy példát:

Vegyünk például egy szupermarketet. Az ilyen üzletek nagy alapterületűek, ezért
Legalább 23-30 vagy több hangsugárzót kell egyenletesen elhelyezni bennük.

A következőkben egy 16 hangszóróból és egy 8 ohm-os erősítőből álló rendszert nézünk meg.
A 8 ohm-os hangszórók használata esetén ügyelni kell arra, hogy az erősítőt terhelő impedancia ne legyen a minimum értéknél kevesebb. Emiatt ne köthető párhuzamosan mind a 16 hangszóró, mert a 0,5 ohm-os eredő impedanciát eredményezne, ami túlterhelné az erősítőt. A hangszórókat tehát sorosan és párhuzamosan kell kötni vegyesen, hogy az erősítőre ne kerüljön a megengedettnél kisebb impedancia.

Ennek bekábelezése egy több száz, vagy ezer m2-es helyiség esetén igen nagy erőfeszítést okozna. A bekábelezés ezáltal nehezen áttekinthető, nem is beszélve az esetleges hibák elhárításáról.

Ennek a hangszóró elrendezésnek gyenge pontja, hogy minden egyes hangszórónak
azonos teljesítményűnek kell lennie, máskülönben bizonyos hangszórók túlterhelődnek.
Ha például egy hangszóró tönkremegy, akkor valószínűleg több hangszóró is elhallgat.

Hogyan oldhatók meg ezek a problémák?

Ha a hangsugárzókat beépített vagy eléjük kötött transzformátorokon keresztül hajtjuk meg, az összes hangszóró párhuzamosan köthető. Minden hangszóró csak
a transzformátora által beállított teljesítményt veszi fel a 100V-os hálózatból.
Ezáltal elérhetővé válik, hogy eltérő teljesítményű hangsugárzókat is összeköthessünk egymással. Az össz teljesítmény az összes hangsugárzó teljesítményének az összege.

A 100V-os rendszer összetevői:

Egyik legfontosabb elemek a hangszórók, hangdobozok. Ezek jellegük szerint lehetnek álmennyezeti hangszórók, fali hangfalak, amik egyszerű egyutas, kétutas dobozok, hangprojektorok, hangoszlopok, tölcsérek. Felhasználásuk szerint egyszerű beltériek, kültériek,, vízállóak, pára és hőállóak, egyutasak, kétutasak.

A másik fontos elem az erősítő, amik általában több bemenetű ún. keverőerősítők, ezekre több mikrofon és sztereo műsorforrás köthető. Nem ritka a több zónás keverőerősítő, itt minden csatornán ugyan az szól, de a hangerőt zónánként lehet állítani, pl. egy étteremben a belső részen és a külső részen, ahol más és más hangerő szükséges. Sok készülékbe már zenelejátszót is építenek, ami lehet CD, MP3 lejátszó vagy rádió tuner.
Ha a keverőerősítő teljesítménye nem elég, akkor nagyteljesítményű végerősítővel (egy bemenet, egy hangerő szabályzó), lehet a rendszert kiegészíteni, ezek akár 1000W-osak is lehetnek.

Szöveg bemondására asztali mikrofonokat csatlakoztathatunk, ezek lehetnek egyszerű, egy nyomógombos mikrofonok vagy ún. zónás mikrofonok, ahol a kezelőfelületen lévő nyomógombokkal ki tudjuk választani, hogy melyik zónába szeretnénk beszólni, pl. egy fürdőhelyen csak az előcsarnokba, a többi helyre nem.

A technika már lehetővé teszi az ún. Audio Mátrix Routerek használatát, amik képesek arra, hogy több műsorforrásból bármelyiket kiválasztva bármelyik kimeneti zónába tudjuk kapcsolni. A legegyszerűbbek 8 műsorforrást fogadnak, 8 kimeneti zónájuk van, amiket külön erősítővel kell ellátni.
Ezzel a rendszerrel akár egy komplett Wellness fürdő, szálloda komlett hangrendszere is működtethető. Ezekhez kiegészítésként távolról működtethető fali hangerőszabályzó, műsorforrás választó is csatlakoztatható.
Legtöbbjük 24C DC tápról is üzemel, így áramszünet esetén szünetmentes tápegységről zökkenőmentesen használható a rendszer.

Nézzünk egy egyszerű számítási példát:

Vegyünk egy iskolához szánt 100V-os PA rendszert:

Ehhez a következő hangsugárzókat választottuk ki:

2 db 20 W-os kültéri hangoszlopot az udvarra
4 db 20 W-os beltéri hangoszlopot a tornaterembe
16 db 5 W-os beltéri fali hangsugárzót a tantermekbe

Ehhez összesen 200 W teljesítmény szükséges.

Általános szabály: az erősítő kiválasztásakor ügyelni kell arra, hogy az erősítő teljesítménye nagyobb legyen a hangszórók összteljesítményénél.

Tehát erre a célra egy 250 W-os erősítő felelne meg, így lehetőség van egy esetleges bővítésre is.

Technikai segítségért, termék információért hívja a következő számot: +3620/946-8181 (Korcz József)


GIANT hangtechnika 2015.



Keresés

Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenübe